16 Julai 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KELIMA

Muzik tradisional bagi Zapin biasanya terdiri daripada gambus, akordeon, rebab, marwas (bongos), rebana (drum) dan dok .

Gambus
Sebuah qanbūs atau gambus adalah kecapi berleher pendek yang berasal dari Yaman dan tersebar di seluruh semenanjung Arab. Ia mempunyai dua belas tali nelon yang dipetik dengan plectrum plastik untuk menghasilkan bunyi, seperti guitar. Menakjubkan yah ?? :D

Akordeon
Akordeon adalah alat muzik berbentuk kotak dari keluarga telefon hawa, kadang-kadang disebut sebagai "Squeezebox". Ia dimainkan penekanan atau memperluaskan bellow sementara menekan butang atau kekunci. Ini menyebabkan injap, bernama palet, untuk membuka dan membolehkan hawa mengalir di jalur dari kuningan atau baja, bernama buluh, yang bergetar untuk menghasilkan suara dalam tubuh.

Rebab
Rebab adalah sejenis instumen tali yang disebarkan melalui pusat perdagangan Islam lebih banyak dari Afrika Utara, Timur Tengah, sebahagian daripada Eropah, dan Timur Jauh.Ia biasanya terdiri dari tubuh kecil yang bulat . Bahagian depan yang tertutup diperbuat dari perkamen atau kulit domba.

Marwas
Marwas dipercayai bahawa ia berasal daripada Timur Tengah. Marwas adalah drum berkepala dua dan berbentuk silinder. Bingkai marwas diperbuat daripada kayu pohon nangka dan kulit kambing digunakan untuk membuat kulit drum.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan